وجود عفونت انتروویروسی درسلولهای بتای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

15 دسامبر 2014- محققان شواهدی را دال بر وجود عفونت انترویروسی سلولهای جزایر پانکراس در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یافتند. این کشف با تئوری ابتلا به  عفونت  ضعیف Enteroviral  سلولهای  جزایر پانکراس و ابتلا به بیماری  دیابت سازگار است.

دانشمندان نروژی با همکاران اروپایی خود این شواهد را جمع آوری کرده و نتایج آنرا درمجله ی Diabetesمنتشر نمودند.

این کشف ابداع درمانهای ضد ویروسی و واکسن را برای بیماری دیابت نوع 1 امکان پذیر کرده است.

 دیابت  نوع 1 افراد جوان و کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و بر خلاف دیابت نوع  2 به بیماری دیابت نوع 1 از طریق رژیم  غذایی و ورزش قابل کنترل نیست و بیماران حتماً به تزریق انسولین نیازمند هستند.

بر اساس آمار موجود تنها 29 درصد از بیماران موفق به رسیدن به اهداف درمانی خود برای جلوگیری از عوارض ثانویه ی دیابت  می شوند.

مطالعه ی تشخیص ویروس دیابت( DiViD) اولین مطالعه در زمینه ی بررسی بافت پانکراس در زمان  تشخیص دیابت نوع 1 برای یافتن ویروس است. در این تحقیق بخش کوچکی از انتهای پانکراس (دم پانکراس) 3 تا 9 هفته  پس از تشخیص دیابت نوع 1 در6 بیمار بالغ (24 تا 35 سال) برداشته شد. وجود پروتئین کپسید اینترویروس (VP1) و تولید کلاس یک  HLAبوسیله ی تست  ایمونوهیستوشیمی بررسی گردید.

 RNAاینتروویروس از سلولهای جدا شده ی جزایر پانکراس و از بافت  پانکراس کامل فریز شده، توسط روش PCRو ترادف نگاری آنالیز گردید. بافت پانکراس افراد غیر دیابتی مرده بعنوان کنترل در این تحقیق آنالیز شد.

بیان بیش از حد مولکولهای کلاس یک  HLAدر سلولهای جزایر تمام بیماران و یک نفر از میان  9 فرد گروه کنترل مشاهده  شد.

توالی اختصاصی RNAاینتروویروسها در 4 بیمار (0از گروه کنترل) شناسایی و در آزمایشگاه های مختلف تایید گردید. تنها 1.7درصد از جزایرحاوی سلولهای آلوده به VP1بودند و مقدار RNAاینتروویروس ها در این سلولها کم است. نتایج این تحقیق شواهدی دال بر وجود اینتروویرس در جزایر پانکراس بیماران مبتلا به دیابت  نوع 1 فراهم کرد، این شواهد سازگار با تئوری "امکان  وجود عفونت اینتروویروس خفیف (درجه ی پایین) درجزایر پانکراس وکمک به پیشرفت بیماری درانسان" است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141215114103.htm